Землі держвласності за межами населених пунктів можуть передати в комунальну власність сільрад

Народні депутати мають намір реформувати систему управління в сфері земельних відносин, скасувати зайві дозволи і дублювання процедур перевірки документації із землеустрою.

Відповідний законопроект № 2194 “Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин” був прийнятий в першому читанні за основу на вечірньому засіданні парламенту 14 листопада. Це рішення підтримали 272 нардепа.

Проектом закону, серед іншого, запропоновано:

1. Передати землі державної власності за межами населених пунктів (крім земель, які потрібні державі для виконання його функцій) в комунальну власність сільських, селищних, міських рад.

2. Встановити на законодавчому рівні чіткий, організаційно простий і невитратний механізм порядку встановлення і фіксування в Державний земельний кадастр меж громад, в тому числі об’єднаних.

3. Надати органам місцевого самоврядування повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності і по затвердженню планів детального планування території за межами населених пунктів.

4. Відмовитися від існування спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з передбаченням існування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері кадастрової діяльності та геопросторових даних.

5. Скасувати інститути державної експертизи землевпорядної документації та агрохімічної паспортизації земель.

5. Скасувати повноваження Верховної Ради за погодженням зміни цільового призначення особливо цінних земель, виключенню земельних ділянок для розміщення та обслуговування будівель і споруд дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних організацій.

7. На законодавчому рівні встановити правило, за яким зміна цільового призначення вказаних земельних ділянок не впливає на особливий режим використання територій в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також земель, на яких розташовані пам’ятки культурної спадщини.

8. Скасувати узгодження з Кабміном продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення державної та комунальної власності іноземним юридичним особам.

9. Виключити з ЗК України норми, що обмежують можливість іноземців та іноземних юридичних осіб купувати вільні від забудови земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів.

10. Установити правило, за яким особливий охоронний статус земель, на яких розташовані об’єкти культурної спадщини або об’єкти або території природно-заповідного фонду, поширюються на землі будь-якого цільового призначення.

11. Ввести перевірку документації із землеустрою та оцінки земель вимогам нормативно-правових актів державними органами за принципом “одного дотику” і “мовчазної згоди”, де ця публічна перевірка повинна поєднуватися з контролем топологічної зв’язності і відсутності накладення меж, для чого доцільно вилучити з законодавства вимоги щодо зайвих видів погоджень документації (крім випадків встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць) і скасувати государственну ю експертизу документації із землеустрою.

12. Забезпечити відхід від паперової технології складання документації із землеустрою та технічної документації з оцінки земель. Передбачено, що документація із землеустрою та технічна документація з оцінки земель повинні розроблятися виключно в електронному вигляді і засвідчуватися електронним цифровим підписом розробника.

Землі держвласності за межами населених пунктів можуть передати в комунальну власність сільрад